Olen paksuks läinud

/
4 Comments
Lähedaste arvates näen ma väga kõhn välja. Ema ütleb üsna tihti, et palun söö rohkem. Eks ta nii on, et keskmist eestlast vaadates, olen ma päris kiitsakas. Seevastu pikamaajooksja mõttes, aga üllatavalt hoopis pisut pontsakas.

Võistlushooajal (suvel) astun ma ikka paaril korral kuus kaalu peale. Seda täiesti spontaanselt, kui vannitoa põrandal vedelev kaal silma jääb.

Soojadel kuudel on seda liigutamist ja energiakulu nagunii rohkem. Kasvõi puhtalt selle näol, et õhtud on pikalt valged ning magma venitatakse end talvega võrreldes omajagu hiljem.



Suviti püsib mu kaal vahemikus 66,5-67,5kg. Seevastu talvekuudel olen veidikene tummisem - 68,5-69,5kg. 69,8 on vist kõige kõrgem kaalunumber, mida enda puhul digitaalsel ekraanil näinud olen.

Olen 181cm pikk ning kui ma oma pikkuse ja kaalu BMI (body mass index) kalkulaatorisse löön, kuvatakse mulle täiesti keskmise terve inimese väärtus number 21.

Ma ei ole elu sees pidanud oma toitumist piirama. Arva, et ei ole väga erandlikud päevad, kui söön täiesti muuseas 5-7000 kcal. Seda eriti suvekuudel.

Teeme nii, et me vaidlema ei hakka, aga erinevalt üldlevinud arvamusest on minu jaoks kaloril ja kaloril vahel. See tähendab, et on suur vahe kas saada teatud hulk energiat rasvast või süsivesikutest. Ehk siis süües high carb (süsivesikurikast) toitu, on päris keeruline kaalus juurde võtta.

Anyway, allmighty google annab peaagu iga professionaalse pikamaajooksja kehamassiindeksiks 18/19. Antud kehamassiindeks on täpselt tervisliku kaalu ja pikkuse suhte piirimaal. Ehk siis minu 21 on siin kohal isegi pisut piinlik. Don’t worry, ei kavatse lolliks minna. Küll aga plaanin veidikene rohkem oma toitumisharjumustel silma peal hoida.

Viimasel 5-6 aastal on mul mitmeid kordi rasvaprotsenti mõõdetud. Tulemus on alati olnud veidikene üllatav 13%. See tähendab, et rasva arvelt on mul omajagu kilogramme alla võtta.

Kella järgi, mis 24h ööpäevas randmelt pulssi mõõdab, kulutan ma ööpäevas keskmiselt 3000 kcal. Umbes 2000-2500 kcal on puhas igapäevane toimetamine + baas ning ca. 500-1000 kcal treeningute kulu.

Samas näiteks viimasel pühapäeval, 28km läbimisel, kulutasin kella järgi umbes 1600 kcal ning ööpäeva jooksul veel ca 2000 kcal.

Seega ruumi mängimiseks on korralikult. Veel tähtsam, kalorite arvu mõttes on ruumi väga korralikult söömiseks ning kõikide vajalike ainete kättesaamiseks.



Nüüd olengi alates esmaspäevast hoidunud üleliigsest. Ei mingit crappy, ei mingit üleliigset kohvi suure suhkruga, ei mingeid igapäevaseid šokolaaditahvleid jne.


Minu täiesti tavalise päevamenüü näeb praegu välja umbes selline. Hommikuks kaerahelbepuder koos moosi, seemnete ja banaaniga. Lõunaks korralik ports näiteks riisi, ube, salatit, värsket rohelist ning õhtuks jällegi süsivesikurikas pasta koos 200g tofuga.


Söögikordade vahele sattub veel värsket nt. banaanid, mango, apelsinid, õunad, avokaado jms.
Teadlikult hoidun õlist, töödeldud toitudest ning pähklitega ei liialda.



Toidukorrad on ikkagi sama elukad nagu varem. Tühja kõhtu ei ole ma veel tundud ja ei kavatse tunda ka.

Sellise toitumisega tarbin keskmiselt 2200-2500 kcal päevas. Mis jääb mu kulutatavale energiakogusele natukene alla.

Nüüd 6 päeva hiljem kaalun ma juba üllatavad 66,4kg. Seega üksikute päevadega olen kaotanud muuseas pea 2kg.

Miks siis üldse see kaalu jutt? Well, juba kuu aja pärast tahab üks maraton jooksmist. Teadupärast kergem kaal võrdub suurem kiirus. Nii lihtne see ongi. Mõtlesingi, et miks mitte selle asjaga veidikene katsetada.


Minu nö. tervislik alampiir on 61kg. Päris nii madalat numbrit ma kindlasti ei sihi. Esialgu püüan jõuda 63-64kg peale. Ütlen veelkord, et lolliks ei kavatse minna. Olen väga teadlik, et alati ei pruugi madalam kaal tuua suuremat kiirust. Kindlasti kuulan eeskätt oma keha.

4 kommentaari :

  1. 6 päevaga 2kg "kaotamine" viitab kas mõõtmismeetodi veale või tervist+sportlikku vormi kahjustavalt kiirele kaalulangetusele. Mina peaksin asjast informeerimatutele tervisesportlastele sellise info ette andmist pisut ohtlikuks ja prooviksin veidi ümber sõnastada. Kas on arvestatud sooltesse akumuleeritud massiga (kaalumisajad roojamisaegadega korrelatsioonis ajaliselt ja visuaalselt), kas jääke eemaldavate kiudainete tarbimine on olnud ühtlane, kas vedelikutasakaal on võrreldav? Selliste lühikeste perioodide põhjal rapsimiste ja järeldamiste teine faas on pea-aegu alati "mulle tulevad kilod kohe tagasi", olgu siis ebapõhjenduseks kas "mul on lihtsalt sellised geenid" või muu selline toidukeemia ja füsioloogiaga mitte seotud rahvalaul.

    Märkusena, et seda kirjutades postituse autori pärast muret ei tunne, selliste mahtude juures tullakse küllap toime ja vast ei jääda isegi lühiajaliselt haigeks, aga asjatundmatud ja nõrgemad lugejad võivad nii kehaliselt kui vaimselt pihta saada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hei.

      Kaalun end alati umbes pool tundi peale ärkamist. Peale WC-d ja enne sööki/jooki. Loomulikult pole tegu täppisteadusega. Puhtalt öise liigse higistamisega võib suurem vahe sisse tulla.
      Just seeparast kirjutasingi "ligi 2kg".
      Numbrites on vahe tegelikult isegi veidi suurem 69 -> 66,4.

      Tegu voib olla ka suuresti vee kaaluga, sest iga süsivesiku grammi kohta hoiab keha mitu grammi vett.

      Kustuta
  2. Tere
    kas oleks võimalik, et kirjutad lähemalt Skechersi jalanõudest. Jooksen ka nendega. Kuid GORun 4 tootmine on ammu lõpetatud ja minu varud on ka nüüd otsa saamas. Kahjuks ei osata selles kaupluses, kus mina käin, kvaliteetset nõu anda. Millega oleks hea maratoni joosta, orienteerumas käia, rekordeid joosta jne?

    VastaKustuta
  3. Orienteerumiseks soovitan mina Inov8 ketse, näiteks X-talon 212. Paljud kõvemad mehed armastavad Icebugi.
    Orienteerumas maratoni rekordiketsidega käia ei tasu.

    VastaKustuta

Toetab Blogger.